Wat is VoIP?

Er zullen weinig mensen zijn die weten waar VoIP voor staat. Dit zal de komende jaren echter in rap tempo gaan veranderen. Het is namelijk de afkorting voor Voice over Internet Protocol, bij veel mensen beter bekend als internetbellen, internettelefonie of IP telefonie. Het is nu slechts iets wat nog redelijk in de marge voorkomt, maar dit zal echt gaan veranderen. Waar nu slechts een aantal consumenten en alleen grote bedrijven gebruik maken van de mogelijkheden van VoIP, zal dit in de toekomst juist de meest voorkomende manier van telefoneren worden. Het zal niet alleen maar meer gebruikt worden voor internationale gesprekken, zoals nu nog meestal het geval is, maar het zal ook voor lokale gesprekken gebruikt gaan worden. Wat veel mensen niet weten is dat de mogelijkheden van VoIP al een hele tijd bestaan, maar dat er nog niet de mogelijkheid was om dit op grote schaal toe te passen. Al in 1973 werden de eerste vocale berichten via een internetverbinding verstuurd, maar door de internetverbindingen tot nu toe altijd te traag worden voor een goede overdracht van gesproken berichten, bleef het gebruik ervan erg beperkt. Doordat nu overal verbindingen een stuk verbeterd zijn, sneller geworden zijn, wordt de mogelijkheid van toepassen van VoIP ook een stuk beter. Dat zien we al in de toename van het gebruik van Skype, wat ook een vorm van VoIP is, er wordt dezelfde techniek voor gebruikt. Waar in het verleden soms nog sprake was van vastlopen van de beelden en een vertraging in de doorkomst van geluid, is dit door het snellere internet al een stuk verbeterd. Vertragingen komen nu eigenlijk alleen nog maar voor op plekken met oude bekabeling en trage Wi-Fi. Dat maakt dat internetbellen nu echt de toekomst gaat krijgen.

Pluspunten van VoIP

Waarom zouden mensen nu over gaan stappen op VoIP? Er zijn immers veel andere manieren om te bellen en daar is iedereen bovendien al aan gewend. Toch is het veilig om te zeggen dat deze verandering gaat komen en wel vanwege de volgende pluspunten van internetbellen:

  • de kosten zijn lager
  • de geluidskwaliteit is beter
  • er is minder bekabeling nodig
  • verschillende diensten kunnen geïntegreerd worden
  • de mogelijkheden zijn groter
  • de bereikbaarheid wordt ermee verbeterd

Op wat voor manier komen deze pluspunten nu tot stand? In de eerste plaats de lagere kosten, wat voor iedereen natuurlijk erg interessant is. Op het moment dat u voornamelijk gaat bellen via internet, hebt u eigenlijk geen vaste telefoonlijn meer nodig. Deze zou u op kunnen zeggen of u zou voor het goedkoopste abonnement kunnen kiezen. Ditzelfde geldt voor uw mobiele telefoon. U zult hier veel minder gesprekken mee gaan voeren, dus kunt u ook hier voor een goedkoper abonnement kiezen. Voor VoIP hebt u alleen een internetverbinding nodig en die heeft iedereen al. Dit betekent dat uw totale kosten voor internet en telefonie dus een stuk lager kunnen worden. Dan het punt van de geluidskwaliteit, hoe kan het nu dat deze beter is? Dit heeft te maken met het feit dat telefoonkabels gemaakt zijn van koper, een materiaal waar ruis op kan ontstaan. Via een internetverbinding is dit echter niet mogelijk. Beschikt u over een goede breedbandverbinding, dan kunt u er met VoIP ook zeker van zijn dat u geen last zult hebben van haperingen of vertragingen op de lijn. Het zal zijn alsof iemand gewoon naast u zit te praten. Doordat internetbellen via de internetverbinding verloopt, hebt u dus geen extra bekabeling nodig. Sterker nog, kiest u ervoor om uw vaste telefonie op te zeggen, dan kunt u deze bekabeling dus verwijderen en hebt u veel minder kabels in huis of op kantoor. Daar wordt de infrastructuur natuurlijk een stuk overzichtelijker door. Een ander groot pluspunt voor het MKB is dat met VoIP verschillende diensten geïntegreerd kunnen worden. U kunt dan denken aan videobellen, zodat u elkaar tijdens het gesprek ook kunt zien, maar u kunt ook denken aan het delen van documentatie of het samenwerken aan projecten. Al met al zijn de mogelijkheden van VoIP dus een stuk groter dan van regulier bellen.

Betere bereikbaarheid

Tot slot het punt van bereikbaarheid, is dat nu met VoIP ook echt beter? Ja, want dit systeem maakt van heel wat minder schakels gebruik. En hoe meer schakels er zijn, hoe groter het risico is dat er een hapering in het systeem optreedt en u niet bereikbaar bent. Met een gewone telefoonlijn hebt u namelijk te maken met een bedrijfscentrale, een wijkcentrale en een telefoonkabel, deze kunnen alle drie buiten werking raken. Met VoIP hebt u echter alleen te maken met een internetverbinding. Beschikt u over een betrouwbare internetverbinding, dan kunt u er dus zeker van zijn dat u zelden te maken krijgt met het probleem dat u op deze manier niet bereikbaar bent. U kunt de kans op problemen zelfs nog verkleinen door ervoor te kiezen om VoIP niet via computer, tablet of smartphone te laten verlopen, maar om hiervoor een speciale telefoon aan te schaffen. Dergelijke VoIP toestellen beschikken over speciale software, zodat ze rechtstreeks met internet verbinding kunnen maken. Dit maakt het risico op onbereikbaar zijn een stuk kleiner. Lijkt het u interessant om in uw bedrijf gebruik te gaan maken van VoIP en zou u graag meer willen weten over de mogelijkheden? Neem dan contact op met Intervoice, zij zijn gespecialiseerd in deze dienst en kunnen u van goed advies voorzien.