Linkbuilden

Waar vroeger bedrijven vooral nieuwe klanten binnen haalden door mond tot mond reclame en advertenties, is internet nu de plaats bij uitstek om potentiële klanten te vinden. Ieder bedrijf heeft dan ook een website, maar wilt u gevonden worden, dan zult u daar toch echt iets aan moeten doen, zoals linkbuilden. Wat is nu het probleem? Doordat er heel veel bedrijven in Nederland zijn en eigenlijk al die bedrijf ook een eigen website hebben, is het lastig om op internet nog op te vallen. Zoeken mensen een bedrijf als dat van u, dan zullen zij dat via zoekmachines gaan doen. Doet u niet aan linkbuilden of aan andere manieren om een hoge score in de zoekresultaten te behalen, dan is de kans klein dat zij u gaan vinden. Want wat gebeurt er, iemand voert een zoekterm in en bekijkt vervolgens de eerste paar resultaten die dat oplevert. U zult moeten toegeven dat u dat zelf ook doet en dat u ook niet naar beneden scrolt of naar de volgende pagina klikt om te kijken welke zaken nog meer een bepaald product of dienst leveren. Ondernemingen die wel aan linkbuilden doen, zullen een betere score behalen bij zoekmachines dan u. Dit betekent dat de kans zeer groot is dat potentiële klanten zaken gaan doen met uw concurrent in plaats van met u. Wilt u de kans vergroten dat zij uw bedrijf alleen al maar tegenkomen tijdens hun zoektocht, dan zult u dus met linkbuilden er voor moeten zorgen dat u ook een hogere positie weet te bemachtigen. Tijd besteden aan linkbuilden kan er dus voor zorgen dat u uiteindelijk meer omzet weet te maken en dat wil natuurlijk ieder bedrijf. Het is dus zeker niet verkeerd om hier eens aandacht aan te besteden en te proberen uw score te verbeteren.

Wat is linkbuilden?

Voordat u zich bezig kunt gaan houden met linkbuilden, is het natuurlijk eerst van belang om te weten wat dit nu precies is. Het houdt in dat u ervoor zorgt dat er op zoveel mogelijke andere sites een link naar uw website geplaatst wordt. Waarom zorgt dit nu voor een hogere score? Zoekmachines gaan er vanuit dat websites waar vaak naar verwezen wordt populair zijn bij mensen. Zij waarderen de site daardoor beter en daardoor zorgt linkbuilden dus voor een betere score in de zoekresultaten. Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat andere sites links naar uw webpagina plaatsen, de zogenaamde backlinks. U kunt bijvoorbeeld backlinks verkrijgen door aan linkruil te doen. Dit houdt in dat de eigenaar van een andere site uw link plaatst, als u die van hem op uw pagina vermeldt. Maar er zijn meer manieren om vorm te geven aan linkbuilden. Zo kunt u bijvoorbeeld ook vragen aan een blogger om over uw product of dienst te schrijven en daarbij naar uw website te verwijzen. Of u kunt zelf een gastblog schrijven. Ook kunnen klanten reviews over u schrijven en daarbij uw pagina linken of u kunt er voor kiezen om in reacties op andere blogs of sites een link te plaatsen. Plekken waar u ook goed links op kwijt kunt, zijn de vele fora die er op internet te vinden zijn. U kunt dus op veel verschillende manieren met linkbuilden aan de slag gaan en soms zal het ook vanzelf gaan, omdat anderen zo tevreden over u zijn dat zij uit zichzelf al voor een verwijzing zorgen. Als u dat voor elkaar krijgt, dan hoeft u zelf dus nog maar weinig aan linkbuilden te doen.

Kies een professional

We hebben linkbuilden hierboven beschreven als een proces dat heel eenvoudig klinkt en dat was het ooit ook. Maar zoekmachines zijn niet gek, zij hebben tegenwoordig speciale algoritmes ontwikkeld die het kunnen opsporen als u op een verkeerde manier bezig bent met linkbuilden. Zij willen eigenlijk enkel natuurlijke linkopbouw zien. Zou u er dus voor kiezen om binnen één dag tientallen links te plaatsen in reacties op verschillende blogs en verschillende fora, dan wordt dit er door de algoritmes uitgepikt. Is dat erg? Jazeker, dat kan juist een slechtere score opleveren. Zoekmachines vinden het niet prettig om op deze manier genept te worden en zij kennen u dan ook minpunten toe. Wilt u succesvol zijn met linkbuilden, dan zult u moeten voldoen aan de spelregels die er op dit moment gelden. Dat betekent bijvoorbeeld:

  • geen betaalde backlinks
  • niet betalen voor blogs over jouw bedrijf
  • geen spam
  • geen links op websites die niets met die van jou te maken hebben

En het fijne is, de spelregels veranderen regelmatig. Als leek is het dus lastig om bij te houden wat er op dit moment wel of niet toegestaan is en hoe u dus op een goede manier met linkbuilden aan de slag kunt gaan. Als u op deze manier een hogere score in de zoekresultaten wil bereiken, dan is het dus absoluut aan te raden om dit hele proces over te laten aan een professional. Bijvoorbeeld aan de mensen van 1 Good Designer. Zij houden zich al sinds 2006 bezig met het verhogen van scores in zoekmachines en zij weten dan ook als geen ander wat wel werkt en wat niet. Doordat zij altijd de laatste ontwikkelingen bijhouden, kunnen zij u hier zeer goed bij helpen. Als u met uw bedrijf hoger wilt scoren op relevante zoektermen, dan is het inhuren van 1 Good Designer voor linkbuilden dus absoluut een goede keus.