Het inzetten van een incassobureau

Een aantal maanden geleden richtte ik mijn eigen bedrijf op. Ik was zo ontzettend trots en ik kon niet wachten om met mijn eerste klanten aan de slag te gaan. Meerdere mensen hadden mij er al voor gewaarschuwd dat in het vakgebied waarin ik aan het werk was, er uiteraard ook een kans was dat een klant niet zou betalen. Dit is denk ik een van de nadelen als je een dienst aanbiedt. Met een product is het vrij duidelijk wat je koopt, met een dienst kunnen de meningen hier nogal over verschillen. Ik was er natuurlijk van overtuigd dat mij dit niet zou overkomen. Na een aantal nare ervaringen met werkgevers te hebben gehad, was ik er absoluut zeker van dat dit de manier zou zijn waarop ik kon doen wat ik wilde, met wie ik dat wilde doen en wanneer. Het leven van een ondernemer was voor mij echt een droom, maar deze bubbel barstte dus al relatief snel. Niet alleen was het indelen van mijn eigen uren toch een stuk minder romantisch dan je denkt (je werkt namelijk altijd), maar ook kwam het moment waarop ik maar bleef wachten op de betaling van een klant. Verschillende mensen hadden me al een incassobureau aangeraden, Credifin.

  • No cure no pay
  • Transparant
  • Eenvoudig

Ik was er echter niet van overtuigd dat een incassobureau nou de manier was waarop ik dit wilde oplossen. Ten eerste dacht ik dat een incassobureau heel erg duur waren en ik had er eigenlijk een hard hoofd in dat deze klant ooit zou gaan betalen.

Toch gekozen voor het incassobureau

Uiteindelijk wist een medeondernemer me toch over te halen om contact op te nemen met incassobureau Credifin en in ieder geval om meer informatie te vragen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kreeg een van de medewerkers aan de lijn en zij stond me meteen vriendelijk te woord. Ze vertelde me dat ze bij Credifin werken met een no cure no pay systeem. Simpelweg betekent dit dat je nooit hoeft te betalen voor de diensten van Credifin. Zij zorgen ervoor dat de klant die niet betaald voor deze kosten opdraait. Daarbij maken ze gebruik van een Aangetekende Mail. Niet eeuwig lang wachten dus tot de post eindelijk de brief heeft afgeleverd. Nee, het wordt simpelweg per mail verstuurd en je bent ervan verzekerd dat deze ook is aangekomen. Ik had zelf al meerdere keren geprobeerd om contact op te nemen met de klant. In het begin bleef hij maar met excuusjes komen waarom hij nog niet betaald had, maar uiteindelijk kreeg ik helemaal geen contact meer met hem. Hier werd ik toch wel heel erg zenuwachtig van. Maar met de methode van dit incassobureau kwam hij er echt niet meer onder uit.

Een gelukkig einde

Het aanmelden voor de diensten van het incassobureau zijn overigens heel erg eenvoudig. Je gaat gewoon naar de website en je vindt hier meteen de link om dit te doen. Je vult hier je gegevens in en je legt uit in wat voor soort situatie je bevindt met de klant. Aan de hand van de informatie die jij opgeeft, gaan ze bij het incassobureau dan voor je aan de slag. Op de website waarschuwen ze ervoor dat het niet altijd mogelijk is om er aan zaak van te maken, maar in werkelijkheid weet je als ondernemer natuurlijk wel wanneer je wel en niet goed zit. Je kunt daarnaast het hele proces volgen via het online dossier dat zij voor je opstellen. Dit wordt altijd up to date gehouden, dus je weet precies waar je aan toe bent. lees meer..